Osteopathie effectief bij lage rugpijn

25/11 2015 12:01

Uit meerdere onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd, komt naar voren dat lage rugklachten goed kunnen worden behandeld door middel van osteopathie. Een osteopathische behandeling is met name succesvol als de lage rugklachten afkomstig zijn door bewegingsverlies in het lichaam.

Lage rugklachten komen vaak voor

Klachten in de lage rug komen vaak voor, dat zien wij in onze praktijk en ook de cijfers laten dit beeld zien. Maar liefst 60% tot 90% van de bevolking krijgt ooit te maken met pijn in de lage rug, 5% hiervan ondervindt serieuze hinder van deze lage rugpijn in het dagelijks leven.

Wat is lage rugpijn?

In veel gevallen wordt de pijn van lage rugpijn gevoeld in de lage rugspieren of rond de wervels. Daarnaast zijn ook klachten in de lage onderrug in combinatie met uitstraling naar de benen en/ of pijn in de bilspier veelvoorkomende lage rugklachten. De oorzaak van lage rugpijn kunnen divers van oorsprong zijn.

Wat veroorzaakt lage rugpijn?

Veel mensen denken dat als zij lage rugklachten hebbende oorzaak van de klachten dan ook in de lage rug zelf liggen. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn, we zetten een paar oorzaken van lage rugklachten voor u op een rijtje:

• Bekkeninstabiliteit
  • Verkeerde houding, slechte beweging
  • Verminderde beweeglijkheid of mobiliteit van de organen, bijvoorbeeld de baarmoeder, darmen, nieren en prostaat
  • Wervelkolomblokkeringen
  • Beperkt functioneren van de heup

Lage rugklachten en osteopathie

De oorzaken die u hierboven omschreven ziet staan, zijn slechts enkele voorbeelden van oorzaken voor klachten in de lage rug. Om de oorzaak van een klacht te vinden, onderzoekt de osteopaat natuurlijk de plek waar de pijn zich bevindt, maar hij onderzoekt daarnaast ook de rest van het lichaam. Als de klachten te maken hebben met de beweeglijkheid van het lichaam en dus geschikt is voor een osteopathische behandeling, stelt de osteopaat een behandelplan voor.

Osteopathie effectief bij lage rugklachten

Uit meerdere onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verschenen, blijkt dat een osteopathische behandeling bij lage rugklachten in veel gevallen effectief is. De onderzoeken richtten zich met name op de effectiviteit van osteopathie bij acute en chronische pijnklachten in de onderrug. Conclusie: een of meerdere osteopathische behandelingen zorgen ervoor dat de pijn minder wordt en dat de beweeglijkheid en het functioneren van de patiënten verbetert.